Blog

Matti Sarén - Ajatuksia ja projekteja

Korkeakoulujen tulevaisuuden kehityssuunnista

Keskusteluissa korkeakoulujen (jatkossa yliopistot ja korkeakoulut) kollegojen kanssa tulevaisuudesta tiivistyi ajatukset nelikenttään. Siinä toisena akselina on markkinavetoisuus-valtiojohtoisuus ja toisena yhteistyö-hajaantuminen. Tässä kirjoituksessa tarkastelen tilannetta ainoastaan opetuksen näkökulmasta. Valtiojohtoisuudella tarkoitetaan ohjausmekanismia, jossa lain, asetusten ja säädösten kautta ohjataan korkeakoulujen toimintaa. Tässä mekanismissa esimerkiksi säädellään kriteeristöä uusien koulutusvastuiden tai rahoituskelpoisuuksien kautta. Markkinavetoisuudella tarkoitetaan tässä kysyntäpohjaista kehittämistä, jossa regulaation…
Read more

Tohtoripilotti ja sen vaikutuksen arviointi

Oma polkuni on liikkunut akateemisen ja elinkeinoelämän rajapinnassa. Kipinä yrittäjyyteen syttyi aikaisin, jo peruskoulussa. Väitöskirja ja myöhemmin kauppatieteen tutkinto antoi hyvän pohjan työskennellä teollisuudessa, jonka oppeja on ollut hyvä tuoda takaisin yliopistoon ja myöhemmin nykyiseen työhöni ammattikorkeakouluissa. Kiitollinen saan olla sille, että opintojeni aikaan sain löytää rauhassa oman polkuni, vaikka se väitöksen jälkeen veikin pois…
Read more

Syväsukellus osaamiseen ja pintaliitoa lunttaamalla?

Juttelin kollega Jaakon kanssa syvällisiä. Hän kysyi mitä ajattelen tekoälyn käytöstä lunttaamiseen.  Otimme vuonna 2018 käyttöön tekoälymallien luomiseen hyvin soveltuvan supertietokoneen. Vihkiäisissä pianisti esitti generatiivisella tekoälymallilla koneen tuottaman ”Beethovenin” uuden pianokappaleen. Se perustui tietynlaiseen kielimalliin, johon kirjoitetun kielen asemasta oli syötetty Beethovenin tuotanto. Ulos tuli nuotinnos, joka kuulosti oikealta, mutta oli pohjimmiltaan ohjattua satunnaisuutta. Sanomamme…
Read more

Osaamisen kartuttamisesta ja sen tunnistamisesta

Kun olin päättänyt väitellä, oli edessä opintojeni kokoaminen tutkinnoksi. Tämä tapahtui aikana, jolloin oli mahdollista etsiä omaa polkua nykyistä paljon pidempään. Oli suorittanut noin 300 opintoviikkoa sekalaisia opintoja niin pääaineitteni fysiikan ja teoreettisen fysiikan, kuin yleisemmin kiinnostaneiden tietotekniikan ja tähtitieteen aloilta. Tutkintoon vaadittiin laudatur, cumlaudeapprobatur ja approbatur kokonaisuudet. Siispä ensimmäinen fysikkasta, toinen teoreettisesta fysiikasta ja…
Read more